Kerndoelen onderwijs - Burgerschap

 

Voor het onderwijs zijn vanuit de overheid Kerndoelen vastgesteld. En zo ook voor het onderwijs over Burgerschap. Althans, onderstaande kerndoelen zijn afgeleid van bestaande kerndoelen (boek 2017). Er is nu een voorstel voor het bepalen van de Kerndoelen voor Burgerschap. Wel mag door de school en de levensbeschouwelijke visie van school en ouders keuzes gemaakt worden in vorm en invulling. 

De voornaamste kerndoelen rond de sociale en maatschappelijke vorming van leerlingen zijn: (voorstel 2017)

 

Kerndoelen voor het primair onderwijs zijn:

- de leerlingen leren zorg te dragen voor de lichamelijk en psychische gezondheid van henzelf en de ander;

- de leerlingen leren zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht, als verkeersdeelnemer en als consument;

- de leerlingen leren hoofdzaken van de Nederlandse en Europese staatsinrichting en de rol van de burger;

- de leerlingen leren hoofdzaken over geestelijke stromingen die in de Nederlandse multiculturele samenleving een belangrijke rol spelen;

- de leerlingen leren respectvol om te gaan met seksualiteit en met diversiteit binnen de samenleving, waaronder de seksuele diversiteit. 

 

Voor het speciaal onderwijs is er naast bovenstaande algemene kerndoelen een extra kerndoel:

- de leerlingen leren naar algemeen geaccepteerde normen en waarden omgaan met anderen en leren samenwerken aan een gezamenlijke taak of gezamenlijk spel en leren omgaan met conflictsituaties. 

 

Voor de onderbouw voorgezet onderwijs zijn de kerndoelen:

- de leerling leert over zorg en leert zorgen voor zichzelf, anderen en zijn omgeving en hoe hij de veiligheid van zichzelf en anderen in verschillende leefsituaties (wonen, leren, werken, uitgaan, verkeer) positief kan beïnvloeden;

- de leerling leert betekenisvolle vragen te stellen over maatschappelijke kwesties en verschijnselen, daarover een beargumenteerd standpunt in te nemen en te verdedigen en daarbij respectvol met kritiek om te gaan;

- de leerling leert een eigentijds beeld van de eigen omgeving, Nederland, Europa en de wereld te gebruiken om verschijnselen en ontwikkelingen in hun omgeving te plaatsen;

- de leerling leert over overeenkomsten, verschillen en veranderingen in cultuur en levensbeschouwing in Nederland, leert eigen en andermans leefwijze daarmee in verband te brengen, leert de betekenis voor de samenleving te zien van respect voor elkaars opvattingen leefwijzen en leert respectvol om te gaan met seksualiteit en met diversiteit binnen de samenleving, waaronder seksuele diversiteit;

- de leerling leert op hoofdlijnen hoe het Nederlandse politieke bestel als democratie functioneert en leert zien hoe mensen op verschillende manieren bij politiek processen betrokken kunnen zijn;

- de leerling leert de betekenis van Europese samenwerking en Europese Unie te begrijpen voor zichzelf, Nederland en de wereld;

- de leerling leert actuele spanningen en conflicten in de wereld te plaatsen tegen hun achtergrond en leert daarbij de doorwerking ervan op individuen en samenleving (nationaal, Europees en internationaal), de grote onderlinge afhankelijkheid in de wereld, het belang van mensenrechten en de betekenis van internationale samenwerking te zien. 

Bron bovengenoemde Kerndoelen: Sociale Veiligheid in school, een handreiking voor schoolleiders  blz 112-113 ; 2017

 

Bron: Voorstel voor de basis van de herziening van de kerndoelen en eindtermen van de leraren en schoolleiders uit het ontwikkelteam Burgerschap.(2019 - 57 bladzijden)

Grote opdrachten en bouwstenen: 
Grote opdracht 1: Vrijheid en gelijkheid 
Grote opdracht 2: Macht en inspraak 
Grote opdracht 3: Democratische cultuur 
Grote opdracht 4: Identiteit 
Grote opdracht 5: Diversiteit 
Grote opdracht 6: Solidariteit 
Grote opdracht 7: Digitaal samenleven 
Grote opdracht 8: Duurzaamheid 
Grote opdracht 9: Globalisering 
Grote opdracht 10: Technologisch burgerschap 
Grote Opdracht 11: Denk- en handelwijzen