Titel: Misdiagnose en dubbeldiagnose bij hoogbegaafdheid
Ondertitel: Onderscheid en overlap met bijkomende (psychische)problematiek
Auteur:
James T. Webb en anderen. James T. Webb (overleden 2018) klinisch psycholoog, gespecialiseerd in de sociale en emotionele behoeften van hoogbegaafde en getalenteerde kinderen en volwassenen. De andere auteurs zijn klinisch psycholoog, neuropsycholoog, kinderarts (klinische genetica), klinisch neuropsycholoog, hoogleraar onderwijspsychologie, kinderarts
Uit het voorwoord:
In 2005 liet Webb ons kennismaken met een fenomeen dat daarvoor te weinig gezien werd: mensen met (zeer) hoge intellectuele capaciteiten en daarnaast een stoornis. Of met kenmerken van een stoornis, voortkomend uit een verkeerde benadering van hun hoge capaciteiten. Pas sinds de jaren '80 van de vorige eeuw viel het woord 'hoogbegaafdheid'. Inmiddels zijn samenwerkingsverbanden en de GGZ bezig om er 'iets' mee te doen. Dit boek zet aan tot nadenken, tot het laten wankelen van (Schijn)zekerheid.
Inhoudsopgave:
Voorwoord
Dankwoord
Ten geleide
Inleiding
Hoofdstuk 1 kenmerken van hoogbegaafde kinderen en volwassenen
Hoofdstuk 2 misdiagnoses en dubbeldiagnoses bij hoogbegaafde kinderen en volwassenen
Hoofdstuk 3 Aandachtsdeficiëntie-/hyperactiviteit stoornis
Hoofdstuk 4 diagnoses met woede
Hoofdstuk 5 stoornissen in de ideeënvorming en angststoornissen
Hoofdstuk 6 stemmingsstoornissen
Hoofdstuk 7 leerstoornissen
Hoofdstuk 8 slaapstoornissen
Hoofdstuk 9 allergieën, astma en reactieve hypoglykemie
Hoofdstuk 10 verslavingsstoornissen
Hoofdstuk 11 relatieproblemen bij hoogbegaafde kinderen en volwassenen
Hoofdstuk 12 het diagnostisch proces
Hoofdstuk 13 differentiëren tussen hoogbegaafd gedrag en pathologisch gedrag
Hoofdstuk 14 een zorgprofessional of begeleider kiezen voor een hoogbegaafd kind of een hoogbegaafde volwassene
Hoofdstuk 15 bronnen
Literatuur
Over de auteurs
Register