Titel: Misdiagnose en dubbeldiagnose bij hoogbegaafdheid

Ondertitel: Onderscheid en overlap met bijkomende (psychische)problematiek

 

Auteur:

James T. Webb en anderen. James T. Webb (overleden 2018) klinisch psycholoog, gespecialiseerd in de sociale en emotionele behoeften van hoogbegaafde en getalenteerde kinderen en volwassenen. De andere auteurs zijn klinisch psycholoog, neuropsycholoog, kinderarts (klinische genetica), klinisch neuropsycholoog, hoogleraar onderwijspsychologie, kinderarts

 

Uit het voorwoord:

In 2005 liet Webb ons kennismaken met een fenomeen dat daarvoor te weinig gezien werd: mensen met (zeer) hoge intellectuele capaciteiten en daarnaast een stoornis. Of met kenmerken van een stoornis, voortkomend uit een verkeerde benadering van hun hoge capaciteiten. Pas sinds de jaren '80 van  de vorige eeuw viel het woord 'hoogbegaafdheid'. Inmiddels zijn samenwerkingsverbanden en de GGZ bezig om er 'iets' mee te doen. Dit boek zet aan tot nadenken, tot het laten wankelen van (Schijn)zekerheid. 

 

Inhoudsopgave:

Voorwoord 

Dankwoord

Ten geleide

Inleiding

Hoofdstuk 1 kenmerken van hoogbegaafde kinderen en volwassenen

Hoofdstuk 2 misdiagnoses en dubbeldiagnoses bij hoogbegaafde kinderen en volwassenen

Hoofdstuk 3 Aandachtsdeficiëntie-/hyperactiviteit stoornis

Hoofdstuk 4 diagnoses met woede

Hoofdstuk 5 stoornissen in de ideeënvorming en angststoornissen

Hoofdstuk 6 stemmingsstoornissen

Hoofdstuk 7 leerstoornissen

Hoofdstuk 8 slaapstoornissen

Hoofdstuk 9 allergieën, astma en reactieve hypoglykemie

Hoofdstuk 10 verslavingsstoornissen

Hoofdstuk 11 relatieproblemen bij hoogbegaafde kinderen en volwassenen

Hoofdstuk 12 het diagnostisch proces

Hoofdstuk 13 differentiëren tussen hoogbegaafd gedrag en pathologisch gedrag

Hoofdstuk 14 een zorgprofessional of begeleider kiezen voor een hoogbegaafd kind of een hoogbegaafde volwassene

Hoofdstuk 15 bronnen

Literatuur

Over de auteurs

Register