Titel: de competitie maatschappij
Auteur:
Maartje Fokkema was, als algemeen econoom, meer dan 30 jaar docent in het HBO-onderwijs. In 2019 nam ze afscheid als docent.
Tekst op achterkant van boek:
Waarom voelen we zoveel druk om te presteren, onszelf te beoordelen en te verbeteren? In ons betaalde werk lijkt dat normaal, maar ook privé zijn we er voortdurend mee bezig. Steeds vergelijken we onze prestaties met die van anderen. betaald werk lijkt daarin meer gewaardeerd dan onbetaalde bijdragen zoals de zorg voor ons gezin, mantelzorg en vrijwilligerswerk. We leven in een Competitiemaatschappij.
Waarom hielp dit boek mij?
In het boek wordt gebruik gemaakt van een serie losse verhalen geplaatst op een tijdsbalk van 1950 tot 2020. Door deze opdeling ontstaat er een tijdsperspectief, waardoor bepaalde verbanden gelegd worden. Ik ging naar school van 1968-1982. Daarna volgde ik vele vakspecifieke cursussen, maar werd ik meer toeschouwer richting de maatschappij die snel veranderde. Het ging grotendeels langs mij heen. Toen mijn kinderen naar school gingen (vanaf 2002) kwam ik via de schoolboeken opnieuw in aanraking met de gebeurtenissen in Nederland en de wereld via de diverse schoolvakken. Ik werd me bewust dat ik de gebeurtenissen wel als gebeurtenis had onthouden, maar nauwelijks bezig was geweest met de verbanden en gevolgen. Met dit boek (en vele anderen) kreeg ik een vernieuwd beeld.
Beknopte inhoudsopgave:
Voorwoord
1. Wat doe je?
2. Kostwinners en huisvrouwen
3. Harde werkers voor een beter leven
4. Onruststokers en doemdenkers
Eerste tussenstand
5. WAO-ers, WW-ers en vutters
6. Ondernemers
Tweede tussenstand
7. Jobhoppers
8. Mantelzorgers, zzp-ers en flexwerkers
Derde tussenstand
9. Wat gaan we doen?
Dankwoord
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
Uitgebreide inhoudsopgave:
Voorwoord
1. Wat doe je?
De aanleiding voor dit boek
De inhoud van dit boek
Ga je ook nog wat doen?
2. Kostwinners en huisvrouwen
Het ideale huisgezin
Rolverdeling binnen het gezin
Welzijn binnen het gezin
Mijn ouders
3. Harde werkers voor een beter leven
Welvaart meten
Ontwikkeling in een stroomversnelling
Hoger onderwijs voor alle bevolkingsgroepen bereikbaar
Grenzeloos optimisme
Opgroeien met groei
4. Onruststokers en doemdenkers
Jongeren in beweging
Oliecrisis
Dreiging en angst
Volwassen worden in crisistijd
Eerste tussenstand
Het kostwinnersmodel zit ingebakken
Het bruto binnenlands product is een rare maatstaf
Tolerantie werkt segregatie in de hand
5. WAO-ers, WW-ers en vutters
De WAO als afvoerputje
De historische bezuinigingen van de kabinetten-Lubbers
Nieuwe visie op werk, productie en rol van de overheid
Ik ga wat doen
6. Ondernemers
De val van de Berlijnse Muur
Globalisering
Marktwerking als ideologie
De periode Paars
Vakdocent wordt ongewenst hoge kostenfactor
Tweede tussenstand
Marktwerking is niet bedacht door slechteriken
De mens als een super egoïst
Belangrijke kanttekeningen bij de neoklassieke theorie
Werknemer is productiefactor, klant is koning
Alle relaties worden marktrelaties
De oorsprong van het neoliberalisme
7. Jobhoppers
Populisme en radicalisering
De kabinetten-Balkenende: opstaan en weer vallen
De 'nieuwe economie'
Hogeschoolbeleid: laveren met een mammoettanker
8. Mantelzorgers, zzp-ers en flexwerkers
De participatiesamenleving
Sociale bubbels
Verborgen armoede
Zelfverrijking aan de top
Andere stad, dezelfde zeden
Derde tussenstand
De coronacrisis
Vitale beroepen
Hardnekkige kloof tussen arm en rijk
Tieners en jongeren onder druk
Het overheidsapparaat loopt vast
De milieuvervuiling lijkt niet te stoppen
De neoklassieke theorie biedt geen oplossingen
Werken en leven is topsport
9. Wat gaan we doen?
Weg uit de competitiemaatschappij
Werk en vrije tijd meer in balans
Laat het wantrouwen los
Ruim baan voor vakmanschap
Meer doorstroming in het onderwijs
Betere beloning vitale beroepen
Minder verandermanagement
Blijf investeren in de samenleving
Wat gaan we zelf doen?
Dankwoord