Titel: de competitie maatschappij

 

Auteur:

Maartje Fokkema was, als algemeen econoom, meer dan 30 jaar docent in het HBO-onderwijs. In 2019 nam ze afscheid als docent. 

 

Tekst op achterkant van boek:

Waarom voelen we zoveel druk om te presteren, onszelf te beoordelen en te verbeteren? In ons betaalde werk lijkt dat normaal, maar ook privé zijn we er voortdurend mee bezig. Steeds vergelijken we onze prestaties met die van anderen. betaald werk lijkt daarin meer gewaardeerd dan onbetaalde bijdragen zoals de zorg voor ons gezin, mantelzorg en vrijwilligerswerk. We leven in een Competitiemaatschappij. 

 

Waarom hielp dit boek mij?

In het boek wordt gebruik gemaakt van een serie losse verhalen geplaatst op een tijdsbalk van 1950 tot 2020. Door deze opdeling ontstaat er een tijdsperspectief, waardoor bepaalde verbanden gelegd worden. Ik ging naar school van 1968-1982. Daarna volgde ik vele vakspecifieke cursussen, maar werd ik meer toeschouwer richting de maatschappij die snel veranderde. Het ging grotendeels langs mij heen. Toen mijn kinderen naar school gingen (vanaf 2002) kwam ik via de schoolboeken opnieuw in aanraking met de gebeurtenissen in Nederland en de wereld via de diverse schoolvakken. Ik werd me bewust dat ik de gebeurtenissen wel als gebeurtenis had onthouden, maar nauwelijks bezig was geweest met de verbanden en gevolgen. Met dit boek (en vele anderen) kreeg ik een vernieuwd beeld. 

 

Beknopte inhoudsopgave:

   Voorwoord 

1. Wat doe je? 

2. Kostwinners en huisvrouwen

3. Harde werkers voor een beter leven

4. Onruststokers en doemdenkers

    Eerste tussenstand

5. WAO-ers, WW-ers en vutters

6. Ondernemers    

    Tweede tussenstand

7. Jobhoppers

8. Mantelzorgers, zzp-ers en flexwerkers 

    Derde tussenstand

9. Wat gaan we doen?

    Dankwoord 

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

Uitgebreide inhoudsopgave:

   Voorwoord 

1. Wat doe je? 

    De aanleiding voor dit boek

    De inhoud van dit boek

    Ga je ook nog wat doen?

2. Kostwinners en huisvrouwen

    Het ideale huisgezin

    Rolverdeling binnen het gezin

    Welzijn binnen het gezin

    Mijn ouders

3. Harde werkers voor een beter leven

    Welvaart meten

    Ontwikkeling in een stroomversnelling

    Hoger onderwijs voor alle bevolkingsgroepen bereikbaar

    Grenzeloos optimisme

    Opgroeien met groei

4. Onruststokers en doemdenkers

    Jongeren in beweging

    Oliecrisis

    Dreiging en angst 

    Volwassen worden in crisistijd 

    Eerste tussenstand

    Het kostwinnersmodel zit ingebakken

    Het bruto binnenlands product is een rare maatstaf

    Tolerantie werkt segregatie in de hand

5. WAO-ers, WW-ers en vutters

    De WAO als afvoerputje 

    De historische bezuinigingen van de kabinetten-Lubbers

    Nieuwe visie op werk, productie en rol van de overheid

    Ik ga wat doen  

6. Ondernemers    

    De val van de Berlijnse Muur

    Globalisering

    Marktwerking als ideologie

    De periode Paars

    Vakdocent wordt ongewenst hoge kostenfactor

    Tweede tussenstand

    Marktwerking is niet bedacht door slechteriken

    De mens als een super egoïst

    Belangrijke kanttekeningen bij de neoklassieke theorie

    Werknemer is productiefactor, klant is koning

    Alle relaties worden marktrelaties

    De oorsprong van het neoliberalisme

7. Jobhoppers

    Populisme en radicalisering

    De kabinetten-Balkenende: opstaan en weer vallen

    De 'nieuwe economie'

    Hogeschoolbeleid: laveren met een mammoettanker

8. Mantelzorgers, zzp-ers en flexwerkers 

    De participatiesamenleving

    Sociale bubbels

    Verborgen armoede

    Zelfverrijking aan de top

    Andere stad, dezelfde zeden

    Derde tussenstand

    De coronacrisis   

    Vitale beroepen

    Hardnekkige kloof tussen arm en rijk

    Tieners en jongeren onder druk

    Het overheidsapparaat loopt vast 

    De milieuvervuiling lijkt niet te stoppen

    De neoklassieke theorie biedt geen oplossingen

    Werken en leven is topsport

9. Wat gaan we doen?

    Weg uit de competitiemaatschappij

    Werk en vrije tijd meer in balans

    Laat het wantrouwen los 

    Ruim baan voor vakmanschap

    Meer doorstroming in het onderwijs

    Betere beloning vitale beroepen

    Minder verandermanagement 

    Blijf investeren in de samenleving

    Wat gaan we zelf doen? 

    Dankwoord